fbpx
Nowe trendy zamieszkania ludności w związku z COVID-19 i ich wpływ na rynek nieruchomości.
Udostępnij:

Nowe trendy zamieszkania ludności w związku z COVID-19 i ich wpływ na rynek nieruchomości.

Poznaj pierwszy z powodów, dla których warto inwestować w nieruchomości gruntowe

W ramach Akademii Inwestora Prosper Capital Advisors zapraszam do lektury specjalnego cyklu edukacyjnego składającego się z 10 niepowtarzalnych artykułów

w których prezentuję: 

10 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO INWESTOWAĆ W NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWE 


POWÓD 1:
Nowe trendy zamieszkania ludności w związku z COVID-19

Warto zauważyć, że walory inwestycyjne nieruchomości, takie jak wzrost wartości oraz regularny zysk z najmu, od zawsze były ściśle skorelowane z miejscem przebywania coraz większych skupisk ludności.

Wg piramidy Maslow’a ludzie dążą do zaspokojenia pięciu najważniejszych potrzeb. Trzy z nich, które wpływają bezpośrednio na trendy związane z zamieszkaniem to:

  • potrzeby fizjologiczne, które mogą zaspokoić m.in. dzięki zakupom żywności czy środków higienicznych,
  • potrzebę bezpieczeństwa, którą mogą zaspokoić wynajmując lub kupując dom czy mieszkanie,
  • potrzebę samorealizacji, którą mogą zaspokajać na przykład poprzez naukę i pracę;

Ceny nieruchomości mieszkalnych, biurowych, komercyjnych i gastronomicznych zlokalizowanych w zatłoczonych miastach w minionych latach permanentnie rosły na wartości. Wynikało to ze zwiększającej się liczby osób aktywnych zawodowo, które poszukiwały mieszkania blisko miejsca pracy lub nauki, a dostęp do nieruchomości komercyjnych w najbliższej okolicy pozwalał im zaspokajać pozostałe potrzeby.

Można postawić hipotezę, że w ostatnich latach wybór nieruchomości mieszkalnych podporządkowany był głównie miejscu pracy lub nauki i wyglądał następująco:

Infografika 1. Opracowanie własne 

Infografika 2. Opracowanie własne 

Co, jeżeli jesteśmy obecnie świadkami społecznego disruptive innovation w komunikacji na odległość, na skalę globalną?

[disruptive innovation – innowacje przełomowe, radykalna zmiana dotychczasowego modelu istnienia i definiowania rzeczywistości]

Pierwsza fala pandemii COVID-19 i wynikający z niej czasowy lockdown, narzucony wiosną 2020 roku, znacząco wpłynęły na zmianę trybu pracy i nauki, miejsca zamieszkania, a także zachowań związanych z jedzeniem i zakupami. Korporacje musiały szybko wdrożyć pracę zdalną (home office) i zaufać, że nie stracą na efektywności. Pracownicy równie szybko musieli nauczyć się korzystać z dobrodziejstw Internetu i dostosować swoje mieszkania do efektywnej pracy.

Identyczne zmiany wdrożono na uczelniach wyższych, w szkołach i przedszkolach. Cały świat, dosłownie w ciągu jednego kwartału, zagościł w Internecie realizując codzienne obowiązki online, co było dotąd niewyobrażalne. Firma Sensor Tower poinformowała w swoim raporcie, że pandemia miała bezprecedensowy wpływ na rynek aplikacji mobilnych. Tylko w II kwartale 2020 roku aplikacje biznesowe, edukacyjne czy fitness pobierane były kilkukrotnie częściej niż w 2019 roku. Pobrania wszystkich aplikacji na całym świecie osiągnęły rekordowy poziom 37,8 mld, co stanowi wzrost o 31,7% rok do roku!

To co się wydarzyło i trwa nadal już na zawsze zmieni naszą rzeczywistość, a definicja disruptive nakazuje poukładać wszystko na nowo.

Pomyśl, jak w nowej rzeczywistości będą zachowywać się ludzie, a wraz z ich decyzjami rynek nieruchomości?

Simon Moriarty, dyrektor firmy Mintel Trends regionu EMEA, odkrywa 7 czynników wpływających na zachowanie konsumentów i ich oddziaływanie na rynki w ciągu najbliższej dekady 2020-2030. Wśród nich aż 5 czynników – DOBROSTAN, OTOCZENIE, TECHNOLOGIE, WARTOŚCI oraz DOŚWIADCZENIA – determinują możliwość wyboru zupełnie nowych miejsc zamieszkania niż te dotychczasowe. 

Przebywając ze swoją rodziną przez kilka tygodni bez przerwy w domu, z powodu lockdown’u wiosną 2020, wiele osób doświadczyło, jak ważne dla równowagi psychicznej są wolna przestrzeń i rozwiązania, które wszystkim współmieszkańcom zapewnią komfort życia i pracy w spokoju. Okazało się, że kuchnia, salon i sypialnia w bloku to za mało, by utrzymać dobre relacje i szczęście wieloosobowej rodziny. Wyłączone z użytku parki czy place zabaw nie mogły dać im wytchnienia i dlatego w jednym momencie ludzie zapragnęli mieć na własność kawałek ziemi – z ogrodem, świeżym powietrzem i otwartą przestrzenią. COVID-19 przypomniał nam, gdzie jest nasza naturalna przestrzeń do życia i gdzie czujemy się najlepiej. 

Ma to bezpośredni wpływ na rynek nieruchomości – szczególnie sektor nieruchomości gruntowych – i zwiastuje mu hossę w najbliższych latach. 

Działki budowlane i grunty rekreacyjne w natarciu

Przedstawiciele wyżu demograficznego z lat ’70 i ’80 już od kilku lat przeprowadzają się ze swoimi rodzinami na peryferia dużych miast. Dobrze sytuowani mają mieszkania w centrum, ale marzą o własnym domu – z ogrodem, psem i kotem. Efekty tego trendu widać w ogromnym rozwoju aglomeracji i rozbudowie małych miast, położonych w bezpośrednim sąsiedztwie metropolii. Jeśli ktoś z nich do tej pory tylko rozważał taką przeprowadzkę pandemia przyspieszy jego decyzję.

Schemat 1. Opracowanie na podstawie danych GUS

Osoby bezdzietne i dobrze usytuowane deklarują chęć posiadania drugiego miejsca zamieszkania – zupełnie niepowiązanego z dotychczasowym. Najchętniej w rejonach atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie, takich jak Bałtyk, Warmia i Mazury czy polskie góry. Alternatywne miejsca zamieszkania będą przez nich używane zamiennie w odpowiednich porach roku. 

Wszystkie te trendy mają poparcie w większej elastyczności pracy i przyzwoleniu na pracę zdalną. Z badania przeprowadzonego przez Grupę Pracuj wynika, że 86% respondentów deklaruje chęć kontynuowania pracy zdalnej. Już przed pandemią system home office najbardziej popularny był w zinformatyzowanych sektorach gospodarki, których pracownicy należą również do najlepiej zarabiających, ceniących sobie swobodę i nowoczesne podejście do życia. Możliwym i poważnie rozważanym dziś przez wiele rodzin rozwiązaniem jest rezygnacja z pracy przez jednego z partnerów, jeśli tylko wysokość wynagrodzenia drugiego zapewnia rodzinie wystarczający komfort życia. Pracownicy i ich rodziny nie mają więc potrzeby pozostawać w nieatrakcyjnym w sytuacji pandemii dużym skupisku ludności, zagrażającym ich bezpieczeństwu

Infografika 3. Opracowanie własne

Infografika 4. Opracowanie własne

Dekada niezależności i mobilności zamieszkania

Skupiska ludności rozpraszają się w związku z zagrożeniem epidemiologicznym i nowymi możliwościami – popyt na popularne do tej pory nieruchomości może maleć, wraz z nim potencjalne zyski. Dlatego należy raz jeszcze przyjrzeć się temu rynkowi i wybrać nowych liderów branży. My stawiamy hipotezę, że najbliższa dekada, czyli lata 2020 – 2030, będzie należeć do nieruchomości gruntowych, czyli działek budowlanych, rekreacyjnych i rolnych.

Poznaj pozostałe 9 powodów, dla których warto inwestować w nieruchomości gruntowe

W każdą kolejną środę opublikuję nowy artykuł z tego cyklu – na stronie www.pcadvisors.pl, a także w mediach społecznościowych. Śledź nas na FACEBOOK i LINKEDIN i bądź na bieżąco! 

Mam wiele przemyśleń i trafnych wniosków wynikających z rozumienia ekonomii i zachowań społecznych. Postawione hipotezy poprę konkretnymi danymi źródłowymi. Podzielę się z Państwem tą wiedzą, bo zależy mi na tym, aby na polskich gruntach głównie Polacy dążyli do bogacenia się.

Zachęcam do lektury!


Autorem cyklu jest Bartosz Mazurek – Założyciel i Prezes Zarządu Szkoły Inwestowania S.A., odpowiedzialny za relacje biznesowe z podmiotami rynku kapitałowego w Polsce, m.in. domami maklerskimi, funduszami inwestycyjnymi i inwestorami instytucjonalnymi. W latach 2017-2020 nadzorował rozwój Prosper Capital Dom Maklerski S.A. jako przewodniczący Rady Nadzorczej. Obecnie sprawuje nadzór właścicielski nad Prosper Capital Advisors Sp. z o.o.. 

Absolwent Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Autor wielu szkoleń na temat finansów osobistych i inwestycji. 

Prywatnie kreatywny wizjoner z duszą artysty, zafascynowany inwestycjami, socjologią społeczną oraz marketingiem 3.0. Miłośnik kina i muzyki filmowej Hans’a Zimmer’a. W wolnym czasie biega i trenuje crossfit, zimą jeździ na nartach, a latem uprawia kitesurfing.


Powyższy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i przedstawia informacje na temat nieruchomości gruntowych jako klasy produktów inwestycyjnych. Nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego, nie dotyczy konkretnego produktu inwestycyjnego oraz oferowania instrumentów finansowych, w szczególności papierów wartościowych, usług maklerskich oraz doradztwa inwestycyjnego.


    Kontakt