fbpx
Nowe trendy w turystyce i rekreacji w związku z COVID-19 i ich wpływ na rynek nieruchomości
Udostępnij:

Nowe trendy w turystyce i rekreacji w związku z COVID-19 i ich wpływ na rynek nieruchomości

Poznaj drugi z powodów, dla których warto inwestować w nieruchomości gruntowe!

W ramach Akademii Inwestora Prosper Capital Advisors zapraszam do lektury specjalnego cyklu edukacyjnego składającego się z 10 niepowtarzalnych artykułów, w których prezentuję:

10 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO INWESTOWAĆ W NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWE


POWÓD 2:
Nowe trendy w turystyce i rekreacji

Trendy podróżowania przed pandemią i ich wpływ na rynek nieruchomości

Podróże są modne, zalecane przez lekarzy i w dodatku świadczą o statusie społecznym. W ostatnich 20 latach wykształceni, dobrze zarabiający reprezentanci pokolenia X i pokolenia Y eksplorowali głównie zagraniczne kierunki turystyczne. Zaczynali od wycieczek do niedrogiej Bułgarii, później testowali popularny model wakacji all inclusive nad Morzem Śródziemnym i Czerwonym, aż w końcu na dziko lub z plecakiem zdobywali Azję i obie Ameryki.

Wg raportu Polskiej Izby Turystyki (PIT) ulubionymi 10 kierunkami zagranicznego wypoczynku większości Polaków były w ostatnich latach niezmiennie: Grecja, Turcja, Bułgaria, Hiszpania, Egipt, Tunezja, Albania, Włochy, Chorwacja oraz Cypr. W 2019 roku na urlop za granicą wybrało się ponad 8,2 mln Polaków, co było rekordem w historii zarówno ilościowym jak i wartościowym – pod względem oszczędności wydanych na turystykę zagraniczną.

Powyższe nie znaczy jednak, że w ogóle nie korzystamy z lokalnych wyjazdów. Departament Turystyki Głównego Urzędu Statystycznego opracował raport z którego wynika, że w 2019 roku z polskiej bazy noclegowej skorzystało ponad 28,2 mln turystów krajowych oraz 7,5 mln turystów zagranicznych.

Nie bez kozery eksperci Emmerson Evaluation wskazują, że od 2010 do 2019 roku mieliśmy permanentną hossę na rynku hoteli, condohoteli, aparthoteli oraz prywatnych nieruchomości mieszkalnych, wynajmowanych krótkoterminowo. Te ostatnie zyskiwały na wartości wraz z pojawieniem się w minionej dekadzie aplikacji booking.com oraz airbnb.com i stale rosnącym zainteresowaniu podróżami, zarówno lokalnych jak i zagranicznych turystów.

Rośnie częstotliwość wyjazdów Polaków

Warto przyjrzeć się częstotliwości i długości wyjazdów wakacyjnych, bowiem one również mają wpływ na rodzaje nieruchomości wykorzystywanych w celach rekreacyjnych. Ostatnie badania Polskiej Izby Turystyki wskazują, że Polacy wolą jeździć częściej, ale na krócej. Urlopy dwutygodniowe w szczycie sezonu planuje już mniej niż 20% rodzin, 80% rezerwacji to wyjazdy do 7 dni.

Dłuższe wakacje (dwutygodniowe) wybierają najczęściej rodziny z dziećmi – w lipcu i sierpniu, czyli poza czasem działania szkół czy przedszkoli. Najlepiej usytuowani deklarują chęć wyjazdów nawet 4 razy w roku, wykorzystując do tego święta kalendarzowe i tzw. „długie weekendy”. Wielkanoc, majówka, Boże Ciało, wakacje, Święta Bożego Narodzenia, Sylwester i ferie zimowe to okazje najchętniej wybierane do częstego, choć krótszego urlopowania. 

W post-COVIDowej rzeczywistości i rosnącej możliwości pracy zdalnej może być utrzymany zarówno trend wzrostu częstotliwości wyjazdów krótkoterminowych jak i długoterminowych. Niewątpliwie można postawić hipotezę, że sumaryczna ilość dni w roku spędzona w miejscach rekreacyjnych ma w najbliższej dekadzie idealne warunki do wzrostu dzięki mobilności pracy zdalnej. Z powodu pandemii ograniczono również przemieszczanie się poza granice kraju, co nie zmieniło jednak dotychczasowej potrzeby odpoczynku i podróżowania.

Gdzie Polacy wypoczywali w 2020 roku?

Zdaniem GUS, w okresie lipiec–sierpień 2020 r., w turystycznych obiektach noclegowych w Polsce przebywało 5,9 mln turystów – o 29,3% mniej niż przed rokiem. Poniższa tabela wskazuje, że jedynie województwo warmińsko-mazurskie przyjęło więcej turystów niż w poprzednim roku. 

Źródło: GUS

Dlaczego Polacy w tym roku wybrali Warmię i Mazury?

Polski Instytut Ekonomiczny opracował raport pt. „Branża Turystyczna w Polsce – obraz sprzed pandemii”, w którym wskazuje, że największy niezrealizowany potencjał turystyczny w Polsce przed 2020 rokiem występował w województwach świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim oraz podkarpackim. Te 3 regiony, mimo znaczących walorów krajobrazowych i turystycznych, przyciągały w minionych latach względnie niewielką liczbę turystów. W samym 2018 roku łącznie odpowiadały za jedynie 10% wykupionych noclegów.  

W tym roku sytuacja diametralnie się zmieniła – głównie z powodu ograniczeń i strachu przed COVID-19. Większość osób decydujących się na wyjazd wakacyjny zmieniło swoje dotychczasowe zwyczaje. Ze względu na powszechne w Europie ograniczenia w podróżowaniu, konieczność wykonywania badań czy potencjalną kwarantannę po przekroczeniu polskiej granicy, priorytetem dla Polaków było pozostanie na terenie kraju. Na znaczeniu ogromnie zyskały te miejsca w Polsce, w których innych turystów będzie jak najmniej – w założeniu ma to zmniejszyć zagrożenie zakażeniem koronawirusem podczas wyjazdu. I takim miejscem była właśnie Kraina Wielkich Jezior Mazurskich – silnie zalesiony region Natura 2000, o powierzchni 1 732 km², z których 486 km² zajmują jeziora, niektóre o najwyższej klasie czystości. Gęstość zaludnienia na tym terenie to 58,9 osób na km², przy średniej dla całej Polski na poziomie 123 osób na km² (wg danych z 2018 roku).

Żródło: Google Trends – liczby reprezentują poszczególne zainteresowania w wyszukiwaniu względem najwyższego punktu na wykresie. Wartość 100 oznacza najwyższą popularność hasła. Wartość 50 oznacza, że popularność hasła była dwukrotnie mniejsza. Wartość 0 wskazuje, że dla danego hasła nie ma wystarczających danych.

Wg najnowszych danych z Ministerstwa Zdrowia mamy dziś 24 692 potwierdzone przypadki zakażenia koronawirusem (stan na dzień 4.11.2020). Najwięcej przypadków zdiagnozowano w województwach wielkopolskim (3 952), mazowieckim (2 797) i dolnośląskim (2 324). Najmniej w województwach podlaskim(625), warmińsko-mazurskim (622) i lubuskim (434).

Agroturystyka i caravaning coraz bardziej popularne

W ślad za lokalizacją zmienił się także wybór rodzaju noclegu – turyści docenili obiekty, w których nie ma zorganizowanych atrakcji, ale nie ma też zbyt wielu sąsiadów. Mimo państwowej akcji dofinansowania turystyki za pomocą bonów turystycznych, możliwych do zrealizowania głównie w hotelach, na parentingowych grupach na portalu Facebook.pl najczęściej powtarzającym się pytaniem minionego sezonu było „czy możecie polecić agroturystykę, w cichej okolicy i bez tłumu ludzi?”. To świadczy o podejściu rodziców do wyboru celu podróży w kontekście zakażenia koronawirusem – najważniejsze jest dla nich bezpieczeństwo rodziny

Z kolei Polski Związek Motorowy opublikował dane, które wskazują, że rok 2020 w polskiej branży caravaningowej był absolutnie rekordowy. Według najnowszego raportu SAMAR w okresie od stycznia do końca sierpnia 2020 zarejestrowano w Polsce więcej nowych kamperów niż w całym roku 2019. Podobne sygnały słychać od czołowych sprzedawców, którzy notują wzrosty sprzedaży nawet o 100% rok do roku i już przyjmują zamówienia na rok 2021 – w równie imponującej liczbie. Zainteresowanie kamperami i przyczepami jest bezpośrednio związane z potrzebą spędzania wolnego czasu, z daleka od zgiełku miasta i popularnych kurortów.

Daleko nam pod tym względem do krajów takich jak Niemcy, Holandia czy Wielka Brytania, gdzie caravaning cieszy się prawie tak dużym zainteresowaniem, jak wycieczki zorganizowane. Jednak trend został rozpoczęty i szybko się nie skończy – Polacy chcą spędzać wakacje na własnych zasadach, unikać zatłoczonych miejsc i pozostać niezależnymi względem potencjalnych ograniczeń w podróżowaniu. 

Poniższy wykres prezentuje możliwe rozważania Polaków dotyczące wyboru rodzaju noclegu, kiedy pod uwagę brana jest cena pobytu oraz  koncentracja ludności w jednym miejscu, wpływająca na poczucie bezpieczeństwa rodziny podczas urlopu w kontekście COVID-19:

Źródło: Opracowanie własne – Bartosz Mazurek

Sport i rekreacja lepsze niż zatłoczone plaże?

Według 50% respondentów, biorących udział w badaniu „Zwyczaje urlopowe Polaków”, zorganizowanego w czerwcu 2020 roku przez firmę Prezent Marzeń, czas wypoczynku jest najlepszym momentem na spróbowanie nowego sportu lub rozrywki. Firma Widoczni, analizująca sprzedaż na Allegro, opracowała raport dotyczący wzrostu sprzedaży sprzętu sportowego i turystycznego w okresie wiosennego lockdownu 2020 roku – w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku.

Źródło: Widoczni.com – wzrost sprzedaży rok do roku produktów z kategorii Sport i Turystyka na portalu Allegro.pl

Niecierpliwie czekamy na wyniki sprzedaży w tej kategorii w 2. i 3. kwartale 2020 roku – po ofercie najpopularniejszych sklepów sportowych widzieliśmy ogromny wzrost zainteresowania namiotami i drobnym sprzętem turystycznym, sprzętem pływającym – możliwym do transportu samochodem osobowym (kajaki, pontony, SUPu itp.) oraz rowerami i hulajnogami. Wygląda na to, że w minionym sezonie wiosenno-letnim, po zakończeniu pierwszego lockdownu, Polacy masowo ruszyli z domu i starali się wykorzystać wszystkie możliwości aktywności na dworze, które dostępne były od ręki.

Co nas czeka?

Światowa Organizacja Turystyki szacuje, że w okresie szalejącej pandemii spadek międzynarodowego ruchu turystycznego wyniesie od 60 do 80%Międzynarodowy Fundusz Walutowy prognozuje spadek Polskiego PKB w 2020 roku o 4,6%, a tym samym pogorszenie sytuacji finansowej wielu gospodarstw domowych. To może wpłynąć na ograniczenie droższych, zagranicznych wyjazdów turystycznych i przełożyć się na zwiększony popyt turystyki lokalnej.

Światowa sytuacja spowodowana COVID-19 wciąż jest niepewna – nie wiadomo czy i kiedy podróże międzynarodowe będą bezpieczne i możliwe bez dodatkowych testów, badań czy szczepionki. Nawet jeśli pandemia minie, to strach może pozostać z nami przez wiele lat. Mając na uwadze to oraz pozytywne doświadczenia osób podróżujących w tym roku po Polsce, możliwa jest hossa związana z popytem na nieruchomości gruntowe i nieruchomości hotelowo-rekreacyjne, w wybranych rejonach Polski. Pomijane do tej pory regiony atrakcyjne krajobrazowo i turystycznie, charakteryzujące się mniejszą koncentracją ludności, mogą zyskać na tym trendzie. Szczególną uwagę warto zwrócić na grunty położone poza sąsiedztwem popularnych kurortów, na przykład:

  • Warmia i Mazury,
  • Polskie góry – np. Beskidy i Bieszczady,
  • fragmenty polskiego wybrzeża Bałtyku.

Poznaj pozostałe 8 powodów, dla których warto inwestować w nieruchomości gruntowe

W każdą kolejną środę opublikuję nowy artykuł z tego cyklu – na stronie www.pcadvisors.pl, a także w mediach społecznościowych. Śledź nas na FACEBOOK i LINKEDIN i bądź na bieżąco!

Mam wiele przemyśleń i trafnych wniosków wynikających z rozumienia ekonomii i zachowań społecznych. Postawione hipotezy poprę konkretnymi danymi źródłowymi. Podzielę się z Państwem tą wiedzą, bo zależy mi na tym, aby na polskich gruntach głównie Polacy dążyli do bogacenia się.

Zachęcam do lektury!


Autorem cyklu jest Bartosz Mazurek – Założyciel i Prezes Zarządu Szkoły Inwestowania S.A., odpowiedzialny za relacje biznesowe z podmiotami rynku kapitałowego w Polsce, m.in. domami maklerskimi, funduszami inwestycyjnymi i inwestorami instytucjonalnymi. W latach 2017-2020 nadzorował rozwój Prosper Capital Dom Maklerski S.A. jako przewodniczący Rady Nadzorczej. Obecnie sprawuje nadzór właścicielski nad Prosper Capital Advisors Sp. z o.o.. 

Absolwent Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Autor wielu szkoleń na temat finansów osobistych i inwestycji. 

Prywatnie kreatywny wizjoner z duszą artysty, zafascynowany inwestycjami, socjologią społeczną oraz marketingiem 3.0. Miłośnik kina i muzyki filmowej Hans’a Zimmer’a. W wolnym czasie biega i trenuje crossfit, zimą jeździ na nartach, a latem uprawia kitesurfing.


Powyższy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i przedstawia informacje na temat nieruchomości gruntowych jako klasy produktów inwestycyjnych. Nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego, nie dotyczy konkretnego produktu inwestycyjnego oraz oferowania instrumentów finansowych, w szczególności papierów wartościowych, usług maklerskich oraz doradztwa inwestycyjnego.


    Kontakt